Idag har Andreas & Alex fått genomgång av systemet Brandwatch som klassas som ett av världens främsta system för bevakning i sociala medier.
Utöver att fånga inlägg där det skrivs om saker så har de även automatisk logo-igenkänning som funktion. Dock bara på bilder, inte filmer.
Systemet och plattformen imponerade mycket i det grafiska och såg väldigt snyggt ut.
I slutet av mötet presenterade han dock deras priser vilket var smått chockerande men visar på hur dyrt det faktiskt är därute i världen.
Ingångskostnaden för att göra 5 sökningar (inte bevaka loggan) kostade 22 200 pund för ett år (250 000). För att lägga till EN logga att bevaka kostade det 14 400 pund extra (totalt 36/37 000 pund per år). Och därutöver kostade det 3 000 pund per logga att lägga till.
Detta innebär att utöver grundkostnaden så skulle varje ny kund att mäta kosta cirka 35 000 kronor per år.
I detta skulle vi inte ens kunna få med “Sverigebilden” som är vår tilltänkta omfattning att bevaka i.
Sammanfattningsvis känns det ytterst tveksamt att köra på det här systemet om vi inte känner att vi skulle kunna bära upp kostnaderna (vilket känns orimligt).