Hur kunderna använder våra tjänster
Läs om våra case
Vasaloppet
Vasaloppet är Sveriges mest populära idrottsevenemang och tillika en av Sveriges främsta rättighetsinnehavare. De har hyllats och prisats för sitt arbete med partners och stoltserar med en bred portfölj av upplevelser som erbjuds skidåkare, cyklister och löpare från hela världen.
I över 10 år har Upplevelseinstitutet haft förtroendet att fungera som analyspartner till Vasaloppet. Ett av de större uppdragen för Vasaloppet handlar om djuplodande varumärkesstudier utöver att vi jobbar löpande med deltagarupplevelse, medieanalyser och turistekonomiska undersökningar.
Malmö FF
Malmö FF är tveklöst en av Sveriges ledande klubbar, både vad gäller sportslig framgång och i arbetet med partners.
MFF och UI har under de senaste åren tillsammans byggt en utvärderingsmodell som förser klubbens partners med årlig återkoppling kring vad partnerskapet leder till för effekter.
Utöver uppföljning av de konkreta rättigheter som ingår i partneravtalen förmedlar vi även det associationsvärde som uppstår i kommunikation med målgrupperna. Det bygger på MFF:s specifika associationsfaktor som UI kunnat mäta upp tack vare omfattande studier på associationens effekter.
Svensk Elitfotboll
Svensk Elitfotboll med Allsvenskan och Superettan utgör en av Sveriges största rättigheter med många underrättigheter och intressenter runtom i landet.
Svensk Elitfotboll har de senaste åren utvecklat sin verksamhet kraftigt, och UI har haft förmånen att vara med på den resan. Idag genomförs stora studier för att kartlägga drivkrafter & barriärer till att besöka fotbollsmatcher, i kombination med analyser som förser både Svensk Elitfotboll på liganivå, såväl som dess strategiska partners med årliga uppföljningar av samarbetena.
Live Nation
Live Nation är Sveriges största arrangör av konserter, turnéer och evenemang inom musik.
UI har under lång tid hjälpt till med upplevelsemätningar kopplat till flera av Sveriges största musikfestivaler och konserter. Samtidigt hjälper vi festivalernas olika samarbetspartners att utvärdera sina aktiviteter och sin närvaro på evenemangen.
Visit Umeå
Umeå är en stad som haft stark tillväxt de senaste åren. I tider där näthandel och handelsplatser växer sig starka krävs utveckling av stadskärnan för att behålla attraktivitet och öka viljan att besöka städers centrum.
Genom en kombination av djupintervjuer, rekryterad undersökning och panelundersökning har vi tillsammans lyckats skapa en utvärderingsmodell med hög förklaringsfaktor för centrumupplevelsen.
Studierna fortsätter årligen och hjälper Visit Umeå, kommun, fastighetsägare och näringsliv att utveckla upplevelsen i Umeå Centrum.
Skistar
Skistar med sina sju destinationer runtom i världen är en framåtlutad och offensiv aktör som inser värdet i analyser som utvecklar erbjudandet.
UI har under flera års tid hjälpt SkiStar med destinationsmätningar där fokus har legat på att mäta gästupplevelsen och samtidigt hjälpa SkiStars samarbetspartners att utvärdera sina aktiviteter och sin närvaro på destinationerna.
Kristianstad kommun
Kristianstad kommun har stått värd för flera större evenemang genom åren, utöver att de huserar ett av Sveriges mest framgångsrika handbollslag på herrsidan.
Upplevelseinstitutet har genom åren hjälpt kommunen i arbetet med att analysera besöksupplevelser samt vilka turistekonomiska effekter som uppstår i samband med kommunens evenemang.
BAUHAUS
Bauhaus är en av Sveriges största sponsorer, alla kategorier. Med nytecknade sponsoravtal som presenteras med jämna mellanrum har de en spridning över mängder av intresseområden.
I flera år har vi hjälpt Bauhaus utvärdera sina sponsorskap för att analysera vilka investeringar som ger bäst effekt såväl medialt som attitydsmässigt.
Svenska Spel
Svenska Spel har en lång tradition av att sponsra svensk idrott. Som en av landets största sponsorer går de nästan inte att missa för den sportintresserade.
Svenska Spel har en stor analysavdelning men vi har haft förmånen att hjälpa till med utvärderingar av bolagets sponsorskap i över 10 år.
Volkswagen
Volkswagen har varit en trogen kund till UI under 10 års tid och har under den perioden kraftigt ökat sitt engagemang på den svenska sponsormarknaden. Vår roll är att förse VW med underlag som hjälper företaget att utvärdera sina samarbeten och hur de påverkar inställningen till varumärket.