Det här är vi
UI index
Upplevelseinstitutet har byggt upp Sveriges största databas med en mängd statistik kopplat till evenemangsupplevelser. Databasen spänner från år 2000 och innehåller flera hundra evenemang och flera tusen sponsorobservationer vilket möjliggör en mängd intressanta jämförelser, omvärldsanalyser och index.
Exempel från referensbanken:
NPS – Deltagarevenemang
NPS-deltagare mäter kunders (deltagares) benägenhet att rekommendera ett evenemang till vänner och bekanta. NPS är ett internationellt vedertaget mått på kundlojalitet. UI:s index visar att ett genomsnittligt NPS för deltagarevenemang i Sverige ligger på +61.
BPI – Brand Power index
Genom mängder av studier har vi kunnat visa att tre engagemangsdefinitioner påverkar storleken på effekten av sponsring, nämligen kännedom, intresse och attityder till rättigheten.
Brand Power Index väger samman dessa tre parametrar och redovisar rättighetens inneboende styrka.
Spontan erinran
Hur många besökare från ett evenemang kan spontant uppge/namnge att vårt varumärke var en sponsor till evenemanget? UI:s erinransindex tar fram genomsnittstal brutet på sponsorkategori (titelsponsor, huvudsponsor, officiell sponsor, etc.) samt brutet på branschtillhörighet, sammanhang (sport, musik), mm. En genomsnittlig huvudsponsor får 28 procent spontan erinran i samband med stora evenemang i Sverige.
SSI – utvärdering av sponsorrelationer
SSI är en partnerutvärdering som syftar till att förstå hur relationen med partners kan utvecklas för ökad lönsamhet över tid. Genom 100-tals utvärderingar finns även möjlighet att jämföra sin egen partnerleverans med andra rättigheter.
Vi hjälper våra kunder skapa bättre och mer effektfulla insatser inom upplevelsebaserad kommunikation
Sponsor insight Nordic
Upplevelseinstitutet ingår i Sponsor Insight-nätverket som har separata verksamheter i Finland, Norge och Sverige. Sponsor Insight fokuserar på analys inom sponsring och upplevelser och har gemensam grundforskning för medieanalyser. Varumärket Sponsor Insight finns kvar i Sverige till och med 2016 och kommer från 2017 primärt förekomma vid nordiska samarbetsprojekt.